Παρασκευή 5 Απριλίου 2019

Συνέντευξη με τον Loni

Επειδή αγαπάμε το γκράφιτι και έχουμε μερικές απορίες γι΄αυτό και θέλοντας να γνωρίσουμε καλύτερα έναν γκραφιτά, αποφασίσαμε να φτιάξουμε μερικές ερωτήσεις για να πάρουμε μια συνέντευξη. Βρήκαμε τον LONI, ο οποίος δέχτηκε με χαρά να απαντήσει στις ερωτήσεις μας, αλλά επειδή δεν προλαβαίναμε να συναντηθούμε όλοι μαζί, η συνέντευξη έγινε τηλεφωνικά.  Στην πορεία μας βγήκαν και μερικές ερωτήσεις που δεν τις είχαμε σκεφτεί από πρίν και μάθαμε αρκετά πράγματα που δεν γνωρίζαμε. Διαβάστε τη!

Ακούμε για graffiti και για street art. Υπάρχει διαφορά μεταξύ τους και ποιά είναι;
Ναι, υπάρχει διαφορά. Υπάρχουν street artists που κάνουν χαρτοκοπτική ή mixed media όχι μόνο spray.  Η street art είναι νέος όρος.
Για παράδειγμα ένας απόφοιτος της Καλών Τεχνών μπορεί να κάνει τέχνη του δρόμου με κολάζ ή πινέλο. Να το φτιάξει στο σπίτι και να το κολλήσει στον τοίχο. Αυτό είναι street art, δεν είναι γκράφιτι. To graffiti είναι μόνο spray και γράμματα.

Εσύ πού κατατάσσεις τον εαυτό σου;
Στο graffiti φυσικά. Το ολοκληρωμένο graffiti αποτελείται από το character και το lettering. Αντίστοιχα, υπάρχουν οι characterάδες και οι styleάδες. Μπορεί να δουλεύω δηλαδή με μια ομάδα και να κάνει άλλος το lettering, άλλος το styling.

Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με το graffiti;
Είμαι καθαρά επηρεασμένος από τον δρόμο. Στη Ν. Ιωνία που ζούσα τη δεκαετία του ΄80 το είδα πρώτη φορά. Τότε δεν υπήρχε internet για να το ψάξω κι έτσι παρατηρούσα τα άτομα που έκαναν graffiti και ακολουθούσα τα βήματά τους. Ζωγράφιζα συνέχεια από πολύ μικρός. Κι έτσι συνέχισα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.

Ασχολείσαι μόνο με αυτό;
Όχι, εργάζομαι σαν ιδιωτικός υπάλληλος. Το graffiti το κάνω στον ελεύθερο χρόνο μου. Ξεκίνησε σαν hobby κι έτσι θα παραμείνει. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει μέλλον για να ασχοληθείς αποκλειστικά με αυτό.

Αισθάνεσαι ότι το graffiti στην Ελλάδα έχει την αναγνώριση που του αξίζει από τον κόσμο;
Ο κόσμος τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να το μαθαίνει και να το αναγνωρίζει. Οι καλλιτέχνες έχουν αρχίσει σιγά σιγά να ανεβάζουν το επίπεδο. Παράλληλα, με τη χρήση του internet και γενικά των μέσων επικοινωνίας η δουλειά τους έχει αρχίσει να τραβάει την προσοχή και να φέρνει τον κόσμο πιο κοντά.

Πώς ανταποκρίνεται ο κόσμος στα έργα σου;
Άλλα μπορεί να αρέσουν, άλλα όχι, δεν με πειράζει. Η αναγνώριση του κόσμου είναι σημαντική, αλλά τα έργα πρέπει πρώτα να αρέσουν σε μένα. Δημιουργώ κάποια πιο σκοτεινά έργα αλλά και άλλα που σίγουρα τραβούν περισσότερο την προσοχή. Όπως ο Κωστής Παλαμάς που αν το γνωρίζετε βρίσκεται στην ομώνυμη οδό (Κ.Παλαμά). Είναι ένα έργο που σηματοδοτεί την περιοχή και επίσης αγγίζει κόσμο που δεν ασχολείται με το graffiti.

Ποια διαδικασία χρησιμοποιείς για να δημιουργήσεις ένα graffiti;
Κάποιες φορές πριν ξεκινήσω κάνω ένα προσχέδιο στο χέρι. Συνήθως είναι απλώς ένα σκίτσο, δεν βάζω ούτε χρώμα, το χρησιμοποιώ απλώς για να έχω ένα σημείο αναφοράς. Χρώμα δηλαδή δεν βάζω απαραίτητα στο προσχέδιο, το αφήνω για τη στιγμή που φτιάχνω το graffiti. Άλλες φορές κάνω free style, δηλαδή αρχίζω να σχεδιάζω απευθείας στον τοίχο χωρίς προσχέδιο.



Ο βανδαλισμός των graffiti είναι σημαντικό πρόβλημα σε αυτή τη μορφή τέχνης; Σε ενοχλεί;
Παλιότερα οι γκραφιτάδες δεν πείραζαν τα έργα των άλλων. Σήμερα υπάρχει πρόβλημα, δεν υπάρχει σεβασμός κι αυτό δεν αρέσει σε κανέναν. Για να δημιουργηθεί ένα έργο αφιερώνεις χρόνο, κόπο και συναίσθημα. Σαφώς και είμαι κατά.
Κάποιοι προφανώς θεωρούν ότι επειδή είναι στον δρόμο, δεν υπάρχουν όρια. Συμβαίνει συνήθως από τα πιο νέα μέλη. Οι παλιοί γνωριζόμαστε μεταξύ μας και σεβόμαστε το έργο του άλλου. Τουλάχιστον όποιος το κάνει, ας φροντίσει αυτό που θα φτιάξει να είναι καλύτερο από το προηγούμενο, όχι απλώς να το καταστρέφει.

Μήπως το κάνουν επειδή θεωρούν το graffiti εφήμερο;
Πολλές φορές αν ένα έργο μου αλλοιωθεί ή καταστραφεί το διορθώνω ή το αντικαθιστώ με ένα νέο. Ναι, μπορεί να το θεωρούν εφήμερο. Αλλά δεν βγαίνει νόημα από αυτό. Υπάρχουν πολλά κενά σημεία που μπορούν να κάνουν graffiti. Κάτι δεν πάει καλά, δεν μπορώ να το δεχτώ ... ούτε τους συγχωρώ ούτε τους δικαιολογώ.

Τι θα μπορούσε να γίνει για να μειωθεί το φαινόμενο του βανδαλισμού;
Θα μπορούσε να ασχοληθεί η πολιτεία ώστε να γνωρίσει ο κόσμος καλύτερα το graffiti και να το σεβαστεί περισσότερο. Αν υπάρχει πρόβλημα βρίσκεται στην παιδεία που έχει το κάθε άτομο, το τι απόψεις έχει σχηματίσει από το περιβάλλον και το σπίτι του. Το 2019 δε νομίζω ότι υπάρχει γονιός που θα πει στο παιδί του ότι το graffiti είναι κακό...
Για παράδειγμα, θα μπορούσε η πολιτεία να δώσει βήμα στην παιδεία. Οι δάσκαλοι και γενικά το σχολείο να προωθήσουν το graffiti ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να το γνωρίσουν καλύτερα και να εκφραστούν μέσα από αυτό. Επειδή τα παιδιά είναι εκ φύσεως αντιδραστικά, αν τα προκαλέσεις και τους πεις ότι κάτι είναι κακό μπορεί να πάνε κόντρα από αντίδραση. Αν τους δείξουν ότι το εκτιμούν, μπορεί να καταφέρουν να μειώσουν έως και 100% τον βανδαλισμό.
Επίσης ο δήμος θα μπορούσε να προωθήσει αυτή τη μορφή τέχνης διοργανώνοντας φεστιβάλ ώστε ο κόσμος να δει πώς φτιάχνεται ένα έργο, να εκτιμήσει τους καλλιτέχνες και τη δουλειά τους.
Το graffiti και γενικά η τέχνη μπορεί να τραβήξει έναν νέο από την παρανομία, τη βία ή τα ναρκωτικά. Εμένα με ηρεμεί και αισθάνομαι αφοσιωμένος σε αυτό. Όταν δουλεύω είμαι εγώ και το έργο μου, δεν με νοιάζει τίποτε άλλο.

Αυτά μας είπε και μπράβο του! Βρήκαμε τις απαντήσεις του πολύ ενδιαφέρουσες και φαίνεται ψαγμένο και σωστό άτομο. Μας έκανε να δούμε το graffiti κι από μια άλλη πλευρά.
Βασίλη ευχαριστούμε πάρα πολύ, συνέχισε να ομορφαίνεις την πόλη μας!

...και για όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν τη δουλειά του,

μπορούν να μπουν στη σελίδα του στο facebook:



 https://www.facebook.com/loni.eightyfive/

Άννυ, Ευτυχία, Κωνσταντίνος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου